Spring til indhold
Menu

FAQ

Værd at vide om lagerautomater

Det kan give anledning til en række spørgsmål, når du står overfor at beslutte, hvordan dit lager skal automatiseres. Derfor har vi samlet svar på spørgsmål, vi ofte møder i forhold til lagerautomater.

Installation

Er det en kompleks opgave at installere en lagerautomat?
Det er en specialistopgave at opsætte en lagerautomat, men det sker lige så hurtigt som f.eks. at opsætte nye pallereoler.

Skal produktionen stå stille i en længere periode, mens lagerautomaten installeres?
Det kræver meget lidt gulvplads at installere en lagerautomat, og resten af lageret og produktionen kan derfor køre uforstyrret videre. Når varerne skal fyldes i lagerautomaten, foregår det også hurtigt og uden at forstyrre plukningen af varer.

 

Fleksibilitet

Hvilke varer kan vi opbevare i en lagerautomat?
Stort set alt kan opbevares i en lagerautomat. Varerne skal naturligvis kunne være på hylderne, og være håndterbare for operatøren. Lette og tunge varer kan blandes i den samme skuffe, automatikken i lagerautomaten sørger for at der ikke er spildplads mellem hver skuffe.

Lagerautomater kan leveres med brandslukningssystem, hvilket gør dem velegnet til sikker opbevaring i fødevareindustrien, medicinalindustrien, og til kemi-, plastik- og elektronikbrancher.

Lagerautomater er i drift i mange forskellige virksomheder over hele verden: I autobranchen, i produktions- og teknologivirksomheder, webshops, detailhandlere etc.

Hvor stor fleksibilitet får jeg med en lagerautomat?
Du får næsten ubegrænset fleksibilitet med en lagerautomat:

Lagerautomaten konfigureres i forhold til dine behov og højden til loftet, kapacitet i skufferne (størrelse og kg.), antallet af skuffer, bredde og dybde af skuffer, samt valg af softwareløsning.

Hver skuffe kan indrettes individuelt, så det passer til indholdet: I én skuffe kan du have smådele som skruer og møtrikker, i en anden kan du have større kasser. Skufferne kan inddeles med skillerum, plastkasser eller anden emballage, som du foretrækker det.

Hvis din lagerbeholdning ændrer sig, kan lagerautomaten også tilpasses: Nogle af skufferne kan tages ud for at skabe bedre plads mellem skufferne, hvis du får flere større varer på lager. Omvendt kan du også supplere med flere skuffer efterfølgende.

Det er også muligt at flytte lagerautomaten og justere højden efter de nye forhold.

 

Kan lagerautomaten bruges til at lagre varer af varierende størrelse og vægt?
Ja, du kan lagre alt fra små dele som strikkepinde, sytilbehør og små flasker, til store tunge og pladskrævende emner som reservedele og værktøj. Endda i samme skuffe. WMS’et holder styr på hvilke produkter, der er i hvilke skuffer, og hvor mange, der er på lager.

Lagerautomaten justerer automatisk frihøjden mellem de enkelte skuffer, så alle m3 hele tiden udnyttes optimalt i forhold til indholdet i skufferne. På den måde udnyttes pladsen altid optimalt i lagerautomaten, selvom der er stor forskel på volumen af varerne i skufferne.

 

Hvor højt skal der være til loftet for at få plads til en lagerautomat?
Vores lagerautomater bliver tilpasset til loftshøjden i dine bygninger. Den mindste udgave har en højde på 3 meter og kræver kun 10 cm ekstra i frihøjde. Vi laver også løsninger i op til 16 meter, f.eks. hvor lagerautomaten strækker sig igennem flere etager og endda op igennem taget.

 

Økonomi

Hvor lang tilbagebetalingstid skal jeg regne med?
Den gennemsnitlige ROI på vores lagerautomater er 1-2 år. Så hurtigt har lagerautomaten tjent sig selv ind, i kraft af hurtigere plukkecyklus, flere pluk i timen, reducering i plukkefejl, og pladsoptimering på lageret. En sidegevinst er også at ergonomien for medarbejderne er bedre, når der plukkes fra en lagerautomat.

Hvad koster en lagerautomat?
Prisen på en lagerautomat afhænger af størrelsen og specifikationer.

Hvornår er det rentabelt at investere i en lagerautomat?
Det findes der ikke et entydigt svar på. Det afhænger af varernes værdi, antal pluk, potentialet i reduceret antal plukkefejl, behov for medarbejdere, pladsbesparelse i forhold til reollager, og generel effektivitet i plukkeprocessen. Generelt kan man sige, at jo lavere omkostninger du har pr. pluk, desto mere konkurrencedygtig bliver du.

 

Drift

Hvor lang tid tager det at oplære medarbejderne i at betjene lagerautomaten?
Generelt er lagerautomater er meget nemme at betjene. Alt hvad der skal til er ca. 30 minutters oplæring, herefter er de ansatte i gang med at plukke hurtigt og fejlfrit fra lagerautomaten.
Bryder lagerautomaten jævnligt ned, og er det besværligt at få varerne ud igen?
Nej, slet ikke. Vores lagerautomater har en oppetid på over 99 %, og i de allerfleste tilfælde foregår fejlretningen hurtigt via online support.

Lagerautomaten kan betjenes manuelt, så der er altid adgang til varerne i skufferne og opgaven med at plukke varer til produktionen eller måske din webshop kan fortsætte.

 

Leverandør

Hvorfor skal jeg vælge en lagerautomat fra Hans Schourup?
Når du vælger os som leverandør af din lagerautomat, kan du være sikker på, at vi tager dig ubesværet gennem hele processen fra kravsspecifikation til implementering, og vi sikrer, at du får en lagerautomat, som dækker dine behov her og nu, men som også er skalerbar, så den kan følge med når dine behov ændrer sig.

Hvorfor skal jeg vælge jeres lagerautomat fra Weland?
Weland COMPACT er en solid, svenskproduceret automat, der benytter 4 x tandstang til at drifte alle skuffer, og det har vist sig at være markedets suverænt mest driftssikre løsning.
Alle Welands lagerautomater er samlet og testet FØR de forlader fabrikken i Sverige. Vi er derfor sikre på, at automaten fungerer, når den lander hos vores kunder. Ingen manglende dele og komplicerede samlesæt!
Derudover byder de på nogle helt specielle løsninger, såsom de dobbelte lagerautomater, der med et lille footprint giver markedets absolut største kapacitet.

I har tidligere solgt Modula, Kardex og Hähnel produkter. Hvorfor gør I ikke det længere?
Vi vil yde den bedste service og levere det bedste produkt. Derfor samarbejder vi med de bedste på markedet.
I det nye samarbejde med Weland er vi kommet endnu tættere på fabrik og udvikling. Alene den fysiske afstand til Sverige, og den tætte, kulturelle afstand giver os flere fordele i fremtiden.

 

IT & software

Kan lagerautomaten integreres med vores nuværende ERP-system?
JA. Vi tilbyder softwareløsninger, som fuldt ud kan integreres med dit eksisterende ERP eller WMS-software. Du kan derfor uden problemer fortsætte med at holde styr på alle plukke- og pakkeoperationer uden at skifte ERP system.

Hvor finder jeg priser på software og opdateringer af software eller licens?
Når vi tilbyder en installation af en lagerautomat, laver vi en specifikation af de ønskede tilbehørsmoduler efter nærmere aftale med dig. Specifikationen indeholder priser på software, samt eventuelt opgradering af din licens.

Hvad koster det at integrere WMS-software med min ERP?
Prisen for integrationen varierer i forhold til dine ønsker og behov, og vi beregner derfor en pris i hvert enkelt tilfælde. Selve integrationen foregår i samarbejder med din IT-leverandør.

Hvem installerer softwaren? Kan vi evt. selv gøre det?
Lagerautomaterne bliver leveret med den ønskede WMS softwarepakke installeret på maskinen, og vores montører sikrer, at lagerautomaten er klar til drift.

 

 

Vedligeholdelse

Hvordan foregår vedligeholdelsen af lagerautomaten?
Lagerautomater skal efterses og vedligeholdes med jævne mellemrum på samme måde, som når du kører din bil til service, og frekvensen afhænger og af, hvor mange ‘kilometer’ lagerautomaten kører.
Vi anbefaler et årligt serviceeftersyn og en serviceaftale på din lagerautomat.

 

 

Har du andre spørgsmål, så kontakte os og få en uforpligtende dialog.

Lad os starte en dialog:

Kontakt Christian eller René

René Herløv

Area Account Manager, Jylland/Fyn

21316144 rh@hans-schourup.dk

Christian Haldager

Salgsdirektør

30593323 ch@hans-schourup.dk
Rosss pallereoler hos Lindab A/S i Jels

Kontakt os i dag og kom i gang med dit projekt i morgen

0
    Din Kurv
    Din kurv er tomRetur til shoppen